۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
تعداد بازدید: ۱۱۹۰۰۴۸
چالش‌ها و دغدغه‌های بخشی در اولین میزگرد معدنی خطوط؛
معدن به این دلیل اهمیت دارد که که پیشران توسعه اقتصادی یا موتور محرک برای توسعه یافتگی کشور است. مدیران دو و سه موتور محرک کشور هستند. وقتی این موضوع است یعنی اینکه قابلیت ارزش افزوده بالایی دارند، بنابراین وقتی فردی که می‌خواهد در این رتبه قرار گیرد باید نگرش و نگاه معدنی داشته باشد.
کد خبر: ۳۱۰۳۳

معدن پیشران توسعه یافتگی ایران است/مدیران رده 2 و 3 موتور محرک کشور هستند

 مدیر معدنی باید سه بعد اشتغال‌زایی، صنایع پایین دستی و انفال بودن معدن را مدنظر داشته باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در دومین بخش از اولین میزگرد سلسله "نشست‌های تخصصی صنعت معدن، تولید و فرآوری" با موضوع" نقد و بررسی مدیران معدنی که از جنس معدن نیستند" با بیان دغدغه‌ها و چالش‌های مربوطه به منظور ارایه پیشنهادات و راهکارهای بهینه و استراتژیک برای برون‌رفت از معضلات گریبانگر حوزه معدنی کشور با حضور دکتر سید احمد مشکانی، عضو هیئت رئیسه انجمن مس، عضو هیئت رئیسه اکتشاف خانه معدن و مدرس در حوزه معدن، همچنین دکتر امیر رحیمی، مدرس دانشگاه برگزار شد. آنچه در پی می آید ماحصل بیان نقطه نظرات، انتقادات، پیشنهادات و ارایه راهکارهای حاضران در جلسه است.

سوال: با توجه به اینکه در جلسه گذشته اصلی‌ترین مشکل حوزه معدنی کشور را نداشتن وزارت معدن اعلام کردید و در این که" باید وزارت صنعت، معدن و تجارت تفکیک شود" اتفاق نظر داشتید حالا در اهمیت حوزه معدن و علت این تفکیک، نظر خود را بیان فرمایید؟ 

رحیمی: اهمیت معدن به این دلیل اهمت دارد که پیشران توسعه اقتصادی کشور یا موتور محرک برای توسعه یافتگی کشور است.

معدن پیشران توسعه اقتصادی کشور است

مدیران رده  دو و سه، موتور محرک کشور هستند. وقتی این موضوع است یعنی اینکه قابلیت ارزش افزوده بالایی دارند، بنابراین وقتی فردی که می‌خواهد در این رتبه قرار گیرد باید نگرش و نگاه معدنی داشته باشد و در این صورت است که رونق اقتصادی در بخش اقتصاد و به تبع در کشوربه وجود می‌آید.

یک مدیر بخصوص در حوزه معدنی باید آنقدر توانمند باشد که بتواند در چند وجه تصمیم‌گیری کند. مدیر معدنی باید از جزئی‌ترین مسائل حوزه معدن اطلاعات کامل داشته باشد. همیشه یک مدیر یا باید تصمیم گیری کند یا تصمیم سازی. هر دوی این موارد همراه با ریسک است، مدیر واقعی باید بتواند این ریسک را با تصمیمش کاهش دهد. اما اگر مدیری را که  غیر معدنی است، در این جایگاه قرار دهیم این دو موارد اصلا برایش راحت نیست.

معدن پیشران توسعه یافتگی ایران است/مدیران رده 2 و 3 موتور محرک کشور هستند

مشکانی: به نظرمن دلیل اهمیت معدن این است که تنها بخشی که می‌تواند برای کشور اشتغال زایی کند، بخش معدن است. همچنین یک واحد معدنی می‌تواند صنایع پایین دستی بسیار زیادی را پوشش دهد، در شاخه‌های دیگر چنین موضوعی مطرح نیست.

دلیل دیگری که بر اهمیت بخش معدن تاکید دارم انفال بودن این موضوع است، این انفال به صورت حقوق دولتی از بخش معدن کار گرفته می‌شود. پس مدیری که می‌آید باید این سه بعد را( اشتغالزایی، صنایع پایین دستی و انفال بودن) ببیند.

سوال: پس، با صحبت هایی که در اهمیت معدن مطرح فرمودید آیا در کشور ما انتخاب مدیران در این حوزه بر اساس صلاحیت انجام می‌شود؟ و یا مدیرانی که برای بخش دو و سه انتخاب می شوند کارآمد هستند؟

مشکانی: خیر. اصلا موافق این مسئله نیستم. مدیرانی که انتخاب می‌شوند، باید دارای تجربه زیاد، هوش بالا، همچنین از پایین به بالا آمده باشند یعنی تمام مسائل معادن را بدانند و آگاهی کامل داشته باشند. به شما قول می‌دهم که معادن کوچک به زودی از بین می‌روند چون فضایی برایشان ایجاد نکرده‌ایم، تا دوسال دیگر در بخش معادن و صنایع کوچک به شدت آسیب می‌بینیم.

متاسفانه مدیران معدن کشور خودشان دستوردهنده نیستند؛ از یک طرف دم از اشتغال‌زایی معادن و توسعه می‌زنند از طرف دیگر دستوراتی می‌دهند که بر ضد توسعه است که من اسم این نوع مواجهه با مسئله را خودتحریمی می‌گذارم. معمولا آدم‌هایی را دراین بخش می‌ گذارند که به دستورات گوش بدهند. من خیلی احساس رنج می‌کنم که چرا مدیران دولتی ما مملکتشان را دوست ندارند؟؟!!

رحیمی: نمی‌توانیم به همه مدیران همچین چیزی (ذیصلاح)را نسبت دهیم. بعضی از مدیران نتوانسته اند وظایف خود را به درستی انجام دهند.

باید در این قسمت علت پایین بودن سهممان در تولید کشور را تشریح کنم. یک بخش این موضوع مربوط به نوع نگرش ما به معدن است. دومین موضوع این است که به سمت صنایع پایین دستی بسیار کم حرکت کرده‌ایم چون ارزش افزوده‌ها خیلی بیشتر در آن بخش قرار دارد.

متاسفانه مدیری که باعث شکوفایی و رشد معدن شود، وجود ندارد یا بخشنامه و آیین نامه‌هایی که وجود دارد. یک دفعه با یک دستورالعمل معدن کار می‌ماند، نمی‌داند که چطور باید استخراج کند.

 مدیران معدنی علاوه بر اینکه باید نگرش معدنی داشته باشند باید دیدشان چند وجهی باشد یعنی همه مسائل را با هم ببینند تا بتوانند تصمیم درست و صحیحی بگیرند.

باید بدانیم که بخش خصوصی آنچنان سرمایه ندارد که بتواند در بخش اکتشاف سرمایه گذاری انجام دهد باید دولت از این بخش حمایت کند چون ریسکش بالا است.

برچسب ها: #صنایع معدنی سیاست های کلی معدن #مواد معدنی #وزارت صنعت، معدن و تجارت حوزه معدن
ارسال نظر
آخرین اخبار